Meerdere perspectieven voor beter resultaat

Meerdere perspectieven voor beter resultaat

De meeste bedrijven willen werken aan een inclusieve werkomgeving, blijkt uit de verkenning. De motieven daarvoor lopen uiteen. Sommige organisaties voelen een maatschappelijke verantwoordelijkheid om een afspiegeling te zijn van de samenleving. Of ze willen een beter aansluitende dienstverlening bieden. ‘Denk aan een zorginstelling met een divers cliëntenbestand. Als je vanuit meerdere perspectieven werkt, is het resultaat vaak beter.’ Ook vanuit commercieel oogpunt is diversiteit van belang: ‘Herkenbaarheid speelt mee in de marketing richting een breder klantenbestand én helpt werknemers binnenhalen bij een krapte op de arbeidsmarkt.’

De praktijkverkenning focust op werknemers met een migratieachtergrond, maar is volgens de onderzoekers net zo goed toepasbaar op andere vormen van diversiteit: geslacht, leeftijd, sociale omstandigheden en fysieke of psychische beperkingen. ‘De literatuur over dit onderwerp bevestigt de stand van zaken die wij aantroffen’, aldus Bouteba. ‘Werkvloeren zouden zich hierin moeten herkennen.’

Inclusie op de werkvloer: Ga er samen mee aan de slag

Bron: kennisplatform, integratie & samenleving